Jak się nie zniechęcić do pracy nad samooceną?

Pod artykułem o problemach z poczuciem własnej wartości (samooceną) znajduje się kilka komentarzy Czytelników. Jednym z nich jest pytanie Edyty Z., która zainspirowała nas do napisania paru odpowiedzi w tym temacie: „Mam tylko jedno pytanie: Jak się nie zniechęcić? Jak wciąż podejmować próby bo przecież praca nad sobą, swoimi wieloletnimi nawykami nie jest łatwa.” W związku z tym teraz jeszcze raz poruszę temat motywacji.

Jak się nie zniechęcić? Jest to pytanie o wytrwałość w kontynuowaniu działań. Wymienię kilka istotnych elementów:

1) Wyznacz główny cel i etapy zmiany

To jest podstawa jakiejkolwiek zmiany, która ma przebiec zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. O planowaniu mówiłem już w nagraniu „Planowanie pracy nad samooceną” i streściłem tam etapy celowego działania. Przypomnę, że poprawna organizacja długofalowego działania, polega m.in. na podzieleniu zadania na etapy. Na każdym z tych pośrednich etapów (takich mini-celów) otrzymujesz informacje zwrotne o zbliżaniu się do realizacji głównego celu. I właśnie informacje zwrotne podtrzymują motywację. Bo gdy osiągasz kolejny mini-cel, to rośnie Twoja satysfakcja i wiara w siebie. Wyraźnie widzisz, że jesteś na dobrej drodze i zbliżasz się do swojego nadrzędnego celu. Jak ustawiać mniejsze cele i jak je weryfikować tego także uczymy na warsztacie o poczuciu własnej wartości.

Bez planowania i kontrolowania zmiana nie ma kierunku, nie ma etapów i celu!
Więc jakie może przynieść efekty?

 

2) Nieustannie poruszaj się w temacie dotyczącym poczucia własnej wartości (samooceny)

Niech Twoje zajęcia mobilizują Cię do kontynuacji pracy nad sobą. Czytaj książki o samorozwoju, przeszukuj Internet (np. tutaj, na Pięknej Miłości znajduje się obszerna kategoria poczucie własnej wartości), oglądaj filmy, w których udało się osiągnąć bohaterowi zamierzony cel, lub które zmuszają do zastanowienia się nad wartością człowieka (np. Nazywał się Bagger Vance, W pogoni za szczęściem, Angel-A).

Ważne jest też jakim ludźmi się otaczasz. Czy są to optymiści, czy raczej pesymiści, narzekający na swój los, ale dalej wolący biernie egzystować niż coś zmienić?

Wymienione elementy mają za zadanie wzbudzać pozytywne emocje, abyś wsparcie otrzymywała nie tylko od samej siebie, ale także od innych. Pomocne mogą też być społeczności – czy to będzie grupa wspierających się przyjaciół, czy internetowe fora.

 

3) Stosuj techniki wyobrażeniowe

Wizualizacja może wspierać Twoje działania. Profesor psychologii Wiesław Łukaszewski, na wykładach o motywacji, mówił:
„Przetwarzając w głowie pewne scenariusze, można wpływać na swoje zachowanie, na jego jakość i wytrwałość.”

 

4) Korzystaj z innych metod

Np. kolaż, dzienniczek, wybaczanie, medytacje, afirmacje i wiele innych ćwiczeń wspomagających samorozwój. Co jakiś czas zmieniaj ćwiczenia, aby odświeżyć motywację. Mają one na celu reedukację uwagi, oczekiwań i pamięci na pozytywną stronę życia, na pozytywny wizerunek siebie. Kilka metod podtrzymywania zaangażowania podczas pracy nad samooceną omawiamy podczas warsztatu Strategia Budowania Poczucia Własnej Wartości (jest tam cały moduł o podtrzymywaniu motywacji).

 

5) Zastanów się jakie masz podejście do niepowodzeń?

Zastanów się i nad tym, bo może chwilowa porażka sprawia, że za wcześnie rezygnujesz? Na drodze do celu będzie wiele przeszkód i nie będzie „z górki”, więc lepiej od razu sobie powiedzieć „wiem, że napotkam przeszkody, ale wytrwam!”

Martin Seligman, współtwórca psychologii pozytywnej:
„Optymizm pozwala cieszyć się z sukcesów i nie wstydzić porażek” :)

Więc pielęgnuj postawę optymisty i z radością, zaciekawieniem, oczekiwaniem Przygody pracuj nad sobą!

 

6) Odnajdź trenera

Może znajdziesz autora, którego przekaz szczególnie dotrze do Ciebie i wtedy z większym zaangażowaniem wprowadzasz w życie jego propozycje? Może znasz osobiście jakiś autorytet w tej dziedzinie, specjalistę – trenera od poczucia własnej wartości? A może nasz warsztat pomoże Ci poszerzyć wiedzę o sobie i stworzyć plan pracy nad poczuciem własnej wartości?

Niektórzy z nas tak mają, że dopiero jak zapłacą, zobowiążą się do ćwiczeń pod okiem trenera to systematycznie chodzą na zajęcia. I to także można wykorzystać :)

Te i wiele innych tematów omawiamy na internetowym warsztacie, dlatego jesteśmy przekonani, że warsztat uczący Strategii Budowania Poczucia Własnej Wartości może być punktem zwrotnym dla osoby pragnącej podnieść i wzmocnić pozytywną samoocenę.

Tomasz Kurzydłowski

Szczęśliwa kobieta unosi kciuk do góry

Pielęgnuj postawę optymisty i z radością, zaciekawieniem, oczekiwaniem Przygody pracuj nad sobą! fot. Amir Kaljikovic – Fotolia

 

About the Author:

Psycholog i coach. Od nastolatka interesuje się metodami doskonalenia umysłu, samorozwojem i duchowością. Żyje z pasją robiąc to, co lubi - prowadzi szkolenia z zakresu rozwoju osobistego, ćwiczy jogę i wędruje po górach. W szczęśliwym małżeństwie z Joanną Stelmach :)

Dodaj komentarz

avatar
wpDiscuz