Uważność (Mindfulness) Twoją odpowiedzią na STRES

Mindfulness to uważność lub uważna obecność. Jest to szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę. Dzięki Uważności zmniejszamy stres spowodowany wydarzeniami, chorobami, czy tempem życia. Program Redukcji Stresu za Pomocą Uważności stosowany jest na całym świecie!

Zapraszamy do przeczytania artykułu Agnieszki Marszałek – certyfikowanego trenera Mindfulness

mind-full-mindful

Codzienna uwaga a stres

W dzisiejszym zabieganym świecie, gdzie wszędobylska technologia cyfrowa towarzyszy nam całą dobę, gdzie robimy kilka rzeczy na raz, np. jemy odpisując jednocześnie na maile i oglądamy telewizję, zatracamy jeden z najistotniejszych aspektów naszego życia – UWAGĘ.

W wyniku rozkojarzenia spada JAKOŚĆ wszystkich naszych działań a rosnące wymagania jakie stawiamy sobie i innym oraz jakie inni stawiają nam powodują napięcia i narastający stres.

To właśnie STRES powoduje spadek naszej odporności i zapadanie na wiele chorób a tym samym jest odpowiedzialny za spadek jakości naszego życia. Stresu nie jesteśmy w stanie uniknąć. Okazuje się jednak, że nad stresem można mieć kontrolę, jak również można nauczyć się zapobiegać jego skutkom.

Warto wiedzieć, że nie każdy stres jest zjawiskiem negatywnym. Wszyscy znamy taki jego rodzaj, który mobilizuje do działania. Całkowita wolność od stresu nie istnieje. Każdy z nas zawsze czymś się stresuje, mniej czy bardziej. Określony poziom tego stanu napięcia jest niezbędny i chroni przed uczuciem znudzenia. Zagrożeniem staje się dopiero stres długotrwały. Każdy człowiek inaczej radzi sobie ze stresem.

Chcąc zapanować nad swoim życiem, dać wytchnienie swojemu organizmowi, relaksujemy swoje ciało poprzez wysiłek fizyczny, wyjazdy do spa, masaże i inne aktywności. Wypoczęte i zrelaksowane ciało, to również lepszy nastrój i chęć do życia.

Wracając jednak do swoich obowiązków w pracy, w domu, doświadczamy trudnych i często nieprzyjemnych sytuacji. Pojawiają się natrętne myśli, emocje powodujące napięcia, usztywnienie jak również ból w ciele. Uruchomiony kołowrót myśli powoduje, że efekt wypoczynku znika.
Nerwowość i lęk opanowują nasze ciało i umysł…

 

Jak poradzić sobie z niepokojem, wirem myśli, które ten niepokój potęgują?

UWAŻNOŚĆ (MINDFULNESS) jest antidotum na naturalne tendencje naszych umysłów i serc niepotrzebnie utrudniających nam życie.

UWAŻNOŚĆ jest szczególnym stosunkiem do doświadczenia lub sposobem pojmowania życia, który zmniejsza cierpienie i czyni życie bogatym i pełnym treści.

Jeżeli zdarza Ci się żyć w poczuciu zaciśnięcia, w napięciu i dyskomforcie –  UWAŻNOŚĆ przyniesie Ci dobre zmiany :)

 

Praktyka uważności uczy metod i dostarcza narzędzi skutecznego radzenia sobie ze stresem w życiu, obniża ogólne napięcie psychofizyczne organizmu, zwiększa poziom pozytywnych emocji poprzez rozwój odpowiednich sieci neuronalnych w naszym mózgu i znacznie podnosi JAKOŚĆ ŻYCIA.

Jeśli właśnie teraz jesteś w kiepskim nastroju, być może pojawia się myśl: „może kiedyś spróbuję, zapiszę się na warsztaty lub kurs MBSR, gdy przybędzie mi sił, będę w lepszej kondycji, teraz nie jestem w stanie”. Zatrzymaj się na chwilę i nie osłabiaj się słynnym „od jutra się zmienię”.

Wiele lęków i obaw bierze się ze zmęczenia. Nie poddawaj się negatywnym stanom i oddal wyrzuty sumienia, że nie robisz różnych rzeczy, aby poczuć się inaczej. W warsztatach uważności lub kursie MBSR można uczestniczyć bez żadnego przygotowania czy doświadczenia. Dzięki prowadzonej przez nauczyciela praktyce uważności wyciszysz swój umysł i zyskasz energię, która pozwoli Ci na podjęcie działań na nowo, kreatywnie i z pogodniejszym spojrzeniem na rzeczywistość.

Helena, Uczestniczka warsztatu napisała:

„Czym jest dla mnie uważność? Na pewno nowym stylem i jakością życia. To takie proste: spacer, rozmowa, prowadzenie auta, oddychanie-to wszystko zyskało nową jakość. Na kursie MBSR nauczyłam się zatrzymywać w biegu, powstrzymywać od oceniania i oczekiwania rezultatów. Niezwykle ważna dla mnie jest możliwość przyjrzenia się własnym myślom oraz świadomość, że myśli nie są faktami. Nie da się określić całego zakresu dobra, którego doświadczam dzięki mindfulness w moim życiu. Ten proces, który rozpoczął się na kursie MBSR i wciąż się rozwija. Poznaję go dzięki warsztatom i wiem, że warto :)”

 

Czego uczymy się dzięki praktyce uważności (mindfulness)?

– umiejętności aktywnego skupiania uwagi
– doświadczania poczucia własnej skuteczności i kreatywności
– postawy aktywnej w przeciwieństwie do pasywnej
– konstruktywnego radzenia sobie z problemami
– wyrabiania w sobie nieosądzającej i akceptującej postawy
– uważnego radzenia sobie z trudnymi emocjami, bólem fizycznym i emocjonalnym
– przeciwdziałania rozproszeniom umysłu
– wzmacniania siły koncentracji
– dostępu do postawy cechującej się bezstronnością, spokojem i wewnętrzną stabilnością

 

Dorota napisała:

„Praktyka uważności pozwala mi na co dzień podchodzić do bieżących problemów z większym dystansem. Kurs MBSR oraz warsztaty nauczyły mnie utrzymywać stan skupienia umysłu, co ma wpływ na jakość mojego życia zawodowego jak również osobistego. Uważność to dla mnie umiejętność całkowitego wyciszenia kiedy tego potrzebuję.”

 

Program Redukcji Stresu za Pomocą Uważności (MBSR Mindfulness Based Stress Reduction) to program redukcji stresu opracowany w latach 70-tych XX wieku przez prof. Jona Kabat-Zinna w klinice leczenia stresu na uniwersytecie medycznym w Massachusetts, USA.

Program był wszechstronnie i wielokrotnie badany pod względem jego skuteczności i sukcesywnie dopracowywany, aby przyjąć obecny kształt i chwili obecnej objęty jest prawem autorskim oraz może być prowadzony tylko przez certyfikowanych nauczycieli którzy przeszli proces szkolenia nauczycielskiego.

 

Jakie cechy wyrabia się przez UWAŻNOŚĆ / MINDFULNESS?

– tolerancja emocjonalna
– spostrzegawczość
– samorefleksja (uzmysławianie sobie tego, co robimy)
– współczucie
– zdolność do wyciszania zamętu w umyśle
– jasność umysłu
– pewność siebie i odwaga
– świeżość i elastyczność
– wolność od osądzania siebie
– ufność
– postawa akceptacji i nieosądzania

 

Darek napisał:

„Uczestnictwo w warsztatach oraz kursie MBSR znacznie polepszyło jakość mojego życia. Zmieniło się moje podejście do rozwiązywania różnych problemów. Nabrałem dystansu do sytuacji, które wcześniej powodowały stan napięcia i odczuwałem stres. Zwiększyła się moja umiejętność oceny trudnych sytuacji „na chłodno”. Nie działam automatycznie, pod wpływem impulsu czy emocji. Dzięki mindfulness nauczyłem się „zwalniać tempo”, zauważam więcej codziennych przyjemnych chwil.”

 

Żyć to znaczy żyć chwilą obecną. Nie można żyć w przeszłości ani przyszłości: można o nich tylko myśleć, spekulować, rozpamiętywać swoje żale, snuć nadzieje, żywić obawy. W tym czasie nie istniejemy. Regularne zwracanie się ku chwili obecnej, by doświadczyć bogactwa naszego życia, sprawia, że żyjemy bardziej. Wiemy to, oczywiście, czytaliśmy o tym i słyszeliśmy. Ale to wszystko jest tylko czczą gadaniną lub teoretycznym założeniem istniejącym w naszej głowie. Nic nie zastąpi doświadczenia chwili obecnej. Teraz to trzeba zrobić naprawdę!

 

Autorką artykułu o Uważności / Mindfulness jest nasza dobra koleżanka AGNIESZKA MARSZAŁEK, certyfikowany trener MBSR (Program Redukcji Stresu za Pomocą Uważności /Mindfulness Based Stress Reduction), która prowadzi Akademię Uważności w Jeleniej Górze. Polecamy kurs MBSR u Agnieszki ♥

 

Możesz także skorzystać z naszych zajęć, które odbywaja się nieregularnie w piątki w Jeleniej Górze => Spokój Umysłu: trening relaksu, oddychania i uważności

 

By | 2016-10-16T21:22:51+00:00 09.04.2015|Categories: psychologia pozytywna i szczęście|Tags: , |0 komentarzy

About the Author:

Dodaj komentarz

avatar
wpDiscuz