Jak dbać z miłością o umysł i psychikę? (1/2)

Kontynuuję cykl artykułów poświęconych dbaniu o siebie z miłością. W artykule „Jak dbać z miłością o ciało?” pokazałam Ci, jak wiele jest sposobów na to, aby okazać swojemu ciału troskę, czułość i szacunek dla jego potrzeb.
Teraz, w trzecim artykule z tego cyklu, zapraszam Cię do zapoznania się w moimi propozycjami opisującymi jak dbać z miłością o swój umysł i psychikę –  czyli co robić, aby jakość Twoich myśli i uczuć była jak najlepsza.

Zwykle, aby Klientom łatwiej było się nad tym zastanawiać, rozróżniam umysł – jako sferę myśli (ezoterycy nazwaliby to ciałem mentalnym) i psychikę – sferę związaną z uczuciami (ciało emocjonalne). Pomysły dbania o umysł dotyczą też psychiki, myśli wpływają na emocje i odwrotnie – dlatego moje propozycje dotyczą obydwu sfer, ale aby było prościej – najczęściej nazywam je jednym słowem – umysł.

Dbasz z miłością o umysł czy go zaniedbujesz?

 

Rozpoznaj przejawy zaniedbywania umysłu i psychiki

 

Dobrze jest wiedzieć, nie tylko na czym polega dbanie z miłością o swój umysł, ale także jakie są przejawy jego zaniedbywania, aby umieć je u siebie rozpoznać i chcieć zmienić.

  • Zaniedbujesz swój umysł, kiedy pozwalasz na to, aby negatywne myśli, pełne lęku i czarnowidztwa stały się tym, czemu dajesz największą wiarę, czym „karmisz się” na co dzień – w symbolicznym sensie. Także, kiedy zamartwiasz się, tworząc mroczne, nieprzyjemne wizje przyszłości – wypadków, chorób, nieszczęść.
     
  • Zaniedbujesz swój umysł nie rozwijając tego, co w Tobie najlepsze, nie pielęgnując swoich zalet, zainteresowań, talentów, mocnych stron.
     
  • Zaniedbujesz swój umysł i szkodzisz sobie, kiedy ciągle narzekasz, biadolisz, krytykujesz i obwiniasz siebie i innych, kiedy wymagasz doskonałości i nieustannie osądzasz ludzi i sytuacje.
     
  • Zaniedbujesz swój umysł i psychikę kiedy działasz wbrew sobie, kiedy nie zwracasz uwagi na swoje uczucia i nie komunikujesz bliskim tego, co czujesz i potrzebujesz, kiedy zamykasz się w sobie pielęgnując poczucie krzywdy i poczucie winy.
     
  • Nie dbasz z miłością o swój umysł, kiedy podtrzymujesz relacje z ludźmi, którzy źle Ciebie traktują i którym obojętny jest Twój stan. I odwrotnie, kiedy Ty źle traktujesz innych – kłamiesz, oszukujesz, zdradzasz, manipulujesz, stosujesz przemoc – szkodzi to nie tylko tym, którzy tego od Ciebie doznają, ale w ogromnym stopniu negatywnie wpływa na stan Twojego umysłu i psychiki.

 

Pozbądź się zachowań pogarszających jakość myśli i uczuć

Aby dbać z miłością o swój umysł w pierwszej kolejności pracuj nad tym, aby pozbywać się zachowań, które obniżają jakość Twoich myśli i uczuć. Postanów ograniczać te zachowania, o których już wiesz, że Ci nie służą!

Odpowiedzialność za stan Twojego umysłu spoczywa na Tobie.
To Ty decydujesz, co do niego dopuszczasz,
w co wierzysz, na jakich aspektach ludzi i zdarzeń się skupiasz.

 

  • Nie słuchaj, nie czytaj i nie oglądaj  tego, co pogarsza jakość Twoich myśli i uczuć! Możesz unikać wysłuchiwania narzekań osób zgorzkniałych, zaprzestać oglądania filmów z przemocą, czy przygnębiających programów telewizyjnych. Możesz rozważać inne możliwości wydarzeń zamiast koncentrować się na ich najgorszej wersji. Oduczaj się pesymizmu.
     
  • Przestań traktować siebie jak osobę, którą nie warto się zajmować, która nie zasługuje na poświęcenie jej czasu, uwagi i pieniędzy. Zrezygnuj z perfekcjonizmu i surowej samokrytyki.
     
  • Unikaj mrocznych miejsc i ludzi – takich, z którymi kontakt Ci nie służy, wyczerpuje Cię, męczy i nic pozytywnego nie wnosi do Twojego życia.
     
  • Zrezygnuj z pracy, której nienawidzisz i z innych czynności, które są stratą Twojej cennej energii, np. kiedy starasz się coś bezskutecznie zmienić na lepsze, a to nie przynosi żadnych efektów.
     
  • Wystrzegaj się bycia nieuczciwym i intencjonalnego szkodzenia innym ludziom.

 

Po prostu – nie rób tego, co Ci nie służy.
Zamiast tego stale, świadomie, wybieraj myśli,
uczucia i zachowania najwyższej jakości!

 

Więcej podpowiedzi, jak dbać z miłością o umysł i psychikę znajdziesz w drugiej części artykułu!
Zapraszam do dzielenia się refleksjami!

Joanna Stelmach

ZAPISZ się i obejrzyj 3 krótkie wideo o poczuciu własnej wartości

3 wideo o poczuciu własnej wartości
By | 2012-12-04T20:04:29+00:00 03.12.2012|Categories: rozwój osobisty|Tags: , , |0 komentarzy

About the Author:

Psycholog i terapeuta - pracuje w nurcie terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach i poznawczo-behawioralnej. Jej pasją jest Miłość i Duchowość - ich obserwacja, kontemplacja i świadome przejawianie w codziennym życiu. Uwielbia przyrodę, jogę, śmiech. Szczęśliwa małżonka Tomasza Kurzydłowskiego :)

Dodaj komentarz

avatar
wpDiscuz