Jak dbać z miłością o umysł i psychikę? (2/2)

To jest już czwarta część z cyklu artykułów o dbaniu o siebie z miłością, a druga dotycząca dbania z miłością o swój umysł i psychikę.
W poprzedniej części Jak dbać z miłością o umysł i psychikę (1/2) zwróciłam szczególną uwagę na przejawy zaniedbywania tych ważnych sfer i na to, jak ogromnie ważne jest zrezygnowanie z wszelkich zachowań, które obniżają jakość myśli i uczuć.

W tej części artykułu przedstawię kolejną porcję podpowiedzi, których wprowadzenie w życie znacząco poprawi stan Twojego umysłu i psychiki. Zapraszam do uważnego przestudiowania!

Jak dbać z miłością o swój umysł i psychikę:

Dbaj o siebie z miłością i innych - kliknij Lubię to! i podziel się artykułem z innymi; © Stefano Giudici - Fotolia.com

Nawiąż więź ze sobą. Nie uciekaj od siebie, nie bój się bliskiego kontaktu ze sobą. Zadbaj o to, by mieć czas na samotność i poświęcenie sobie uwagi. Zastanawiaj się nad sobą i swoim życiem – co czujesz, czego Ci potrzeba, co chcesz, aby się zmieniło w i jaki sposób… Rozmawiaj ze sobą jak z najlepszym przyjacielem, pocieszaj siebie w trudnych chwilach, okazując sobie zrozumienie i współczucie. Doceniaj swoje starania. Pisz pamiętnik, wiersze lub bloga, w których zawrzesz swoje przemyślenia i emocje.

Bądź sobą – nikogo nie udawaj, nie graj, nie staraj się upodobnić do nikogo. Doceń swoją niepowtarzalność, wyjątkowość – na całym świecie nie ma drugiej takiej osoby jak TY! Taka/taki jaki jesteś wnosisz swój szczególny, cenny wkład do życia innych ludzi!
Ani o sobie ani o nikim innym nie myśl w kategoriach „lepszy” czy „gorszy” – ucz się w każdym dostrzegać jego wyjątkowość i jednocześnie równość pod względem wartości!

Działaj w zgodzie ze sobą. Staraj się nigdy nie robić niczego wbrew sobie, nie zdradzaj własnych ideałów, wartości, marzeń. Nie pozwalaj na to, aby inni ludzie, krytykując lub obwiniając Cię, zniechęcali Cię do realizacji tego, czego gorąco pragniesz. Pracuj nad uniezależnieniem się od aprobaty innych ludzi – pamiętaj, że nie żyjesz po to, aby spełniać cudze oczekiwania!

Pielęgnuj wrażliwość na swoje uczucia i potrzeby. Uznaj, że Twoje uczucia i potrzeby są ważne, że dobrze jest poświęcać im swoją uwagę i na nie właściwie reagować. Nie każ sobie być „twardzielem”, którego nic nie rusza, zamiast tego pozwalaj sobie na wrażliwość – to przejaw człowieczeństwa! Samodzielnie, w konstruktywny sposób, zaspokajaj swoje potrzeby. Przy tym nie zrzucaj na innych odpowiedzialności za Twoje dobre samopoczucie!

Otwarcie komunikuj bliskim to, co czujesz i czego pragniesz. Jeśli Twoje uczucia i potrzeby bezpośrednio dotyczą innych osób, masz prawo (i jest to bardzo wskazane!) je im przedstawiać. Nie krępuj się prosić o to, co jest dla Ciebie ważne, inicjuj to, na czym Ci zależy. Nie oczekuj, że inni sami się domyślą, o co Ci chodzi!

Ucz się myśleć pozytywnie o sobie, o innych ludziach i o świecie, pielęgnuj pozytywne nastawienie! Wierz w siebie i w swoje szczęście, w to, że zasługujesz na wszystko, co najlepsze i że z łatwością to do siebie przyciągasz. Wizualizuj swoje marzenia z wiarą w ich spełnienie i odważnie je realizuj.

Codziennie wybaczaj sobie i innym wszelkie błędy, wady, niedoskonałości. Staraj się akceptować życie i ludzi takimi, jakimi są. Do niepowodzeń podchodź jak do cennych, pouczających doświadczeń, wydobywaj z nich korzyści dla swojego rozwoju.

Rozwijaj się! Rozwijaj swoje talenty, pasje i zainteresowania, zdobywaj nowe i doskonal dotychczas zdobyte umiejętności (np. na kursach językowych, kółkach artystycznych). Rozwijaj i wykorzystuj na co dzień swoje zalety. Pielęgnuj ciekawość ludzi i świata oraz otwartość na nowe doświadczenia, na to, co niesie życie.

Rób to, co kochasz robić i co sprawia Ci satysfakcję. Słuchaj ulubionej muzyki, oglądaj filmy, które niosą Ci radość i odprężenie. Czytaj podbudowujące Cię lektury. Spotykaj się z ludźmi, tańcz, śpiewaj. Wnieś do swojego życia jak najwięcej zabawy i radości!

Pielęgnuj przyjaźnie. Każda prawdziwie bliska Ci osoba to skarb w Twoim życiu. Przyjacielem może być członek rodziny albo inna życzliwa Ci osoba, która (z wzajemnością!) autentycznie się Tobą interesuje i wspiera. Okazuj swoim przyjaciołom, że są dla Ciebie ważni, utrzymuj z nimi regularny kontakt, pomagaj im w potrzebie. Także – odważnie proś o pomoc, kiedy Tobie jest ona potrzebna, pozwól przyjaciołom być przy Tobie w trudnych chwilach!

Często odwiedzaj miejsca, które Cię „doładowują” i wzmacniają – czy to będzie miejsce w przyrodzie, kościół, czy dom rodzinny. Dbaj o to, aby co jakiś czas ładować tam swoje psychiczne akumulatorki!

Codziennie doceniaj wszystko co dobre w Twoim życiu! To na tym przede wszystkim koncentruj swoje myśli – dziękuj w duchu za te wspaniałe doświadczenia, rzeczy i ludzi, jakimi obdarza Cię Życie! Niech odczuwanie i okazywanie wdzięczności stanie się Twoim codziennym zwyczajem!

Okazuj miłość sobie i swoim bliskim – słowami, gestami, czynami! Okazuj miłość jak najczęściej, spontanicznie, na różne sposoby – tak jak Cię w danym momencie natchnie.
Na co dzień oznacza to zwyczajne bycie miłym, dla siebie i dla innych.

 

Podobnie jak w przypadku dbania z miłością o ciało, tak i w odniesieniu do umysłu i ducha –  ważne jest, aby zacząć robić cokolwiek. Dobrze wprowadzać te zalecenia w życie małymi kroczkami – najpierw to, do czego czujesz największą gotowość, stopniowo przyzwyczajając się do nowego, lepszego traktowania siebie.

Sposobów na to, aby dbać z miłością o umysł i psychikę może być znacznie, znacznie więcej.
Jeśli masz jakieś swoje, sprawdzone, wspaniale działające sposoby, podziel się nimi w komentarzu! Może zainspirujesz innych do podobnych działań!

Joanna Stelmach

 

ZAPISZ się i obejrzyj 3 krótkie wideo o poczuciu własnej wartości

3 wideo o poczuciu własnej wartości
By | 2016-10-15T18:44:22+00:00 04.12.2012|Categories: rozwój osobisty|Tags: , |2 komentarze

About the Author:

Psycholog i terapeuta - pracuje w nurcie terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach i poznawczo-behawioralnej. Jej pasją jest Miłość i Duchowość - ich obserwacja, kontemplacja i świadome przejawianie w codziennym życiu. Uwielbia przyrodę, jogę, śmiech. Szczęśliwa małżonka Tomasza Kurzydłowskiego :)

Dodaj komentarz

avatar
Ewa
Gość

Moim sposobem jest wchodzenie na te strone :)

A-nowi
Gość

Moimi sposobami są samotne chwile, spacery z psiakiem ulubionym szlakiem, bycie miłym i dobrym lub bezinteresowna pomoc która daje mi widok radosci i wdziecznosci takich istot jak zwierzaki, ktore nie dadza mi za to ze je nakarmie poglaskam, wysprzatam bude, nic innego jak pelne wdziecznosci spojrzenie, widok ich zadowolenia tej chwili blogosci, gdy czują ze ktos sie nimi zainteresowal i ofiarowal swoj czas i uwage. A dla mnie samej wieczór z filmem, widok na góry, które w kazdej sekundzie wyglądają inaczej, celebrowanie ulubionej kawy w łżóku reflekcja nad sobą :-) Dziękuję, za ten cykl artykułów :-)

wpDiscuz