Asertywne stawianie granic w małżeństwie (1/4)

Asertywność w małżeństwie

Gdybym kierowała się miłością do siebie, to jakie zachowania partnera byłyby dla mnie niedopuszczalne, nie do zaakceptowania? ; © Dmitriy Kalinin – Fotolia.com

Bardzo dziękujemy Iwonie za podzielenie się swoimi doświadczeniami i sugestiami w artykule „Jak umiejętnie stawiać granice w związku?”! Są niezwykle cenne!

Iwona jest praktykiem asertywności – czyli faktycznie wprowadza w życie zachowania asertywne i dzieli się tym, co sama zastosowała w swoim związku partnerskim!
Wspaniale!
Życzymy jak najlepszych efektów!

Ponieważ asertywne stawianie granic w związkach partnerskich (i nie tylko) to temat bardzo ważny i dla wielu osób dość trudny i skomplikowany, chciałabym go jeszcze bardziej przybliżyć naszym Czytelnikom, rozbudowując pewne aspekty artykułu Iwony o moje propozycje:

  1. Granice najpierw wyznacz sobie
  2. Dobrze przemyśl konsekwencje przekroczenia granicy
  3. Bądź asertywna i jednocześnie daj partnerowi wolność
  4. Jeśli nie wierzysz w zmianę partnera, spróbuj zachować neutralność

 

Propozycja nr 1: Granice najpierw wyznacz sobie

Dla przypomnienia – czym jest asertywność

Najogólniej rzecz ujmując, asertywność to umiejętność życia w zgodzie ze sobą, starając się przy tym nikogo nie ranić i nie pozwalając innym ranić siebie. Aby żyć w zgodzie ze sobą, musisz choć trochę siebie znać – wiedzieć, co cenisz i lubisz, a od czego chcesz się trzymać z daleka. Aby nikogo nie ranić decydujesz się wystrzegać postawy agresywnej, dopuszczającej łamanie praw innych i nie respektującej cudzych granic – starasz się podchodzić do innych życzliwie, z miłością. Aby nie pozwalać ranić siebie, uczysz się stanowczego stawiania granic szkodliwym dla Ciebie zachowaniom innych ludzi.

Sama wyznaczasz granice między tym co dla Ciebie akceptowalne a co nie

Gdy jesteś z kimś w związku miłosnym (a nawet jeszcze wcześniej), dobrze się zastanów, jakie zachowania partnera są dla Ciebie w pełni akceptowalne i do przyjęcia a jakie nie do zniesienia, z jakimi zdecydowanie nie chcesz żyć.
Ponieważ chcesz żyć w zgodzie ze sobą a nie zgodnie z tym, co ktoś miałby Ci narzucić, granicę między jednymi a drugimi zachowaniami sama musisz wyznaczyć, nikt tego za Ciebie nie zrobi. Zwykle gdzieś pomiędzy tymi dwoma biegunami znajdą się zachowania „do negocjacji” i takie, na które jesteś w stanie przymknąć oko, choć niezbyt Ci się podobają, np. bałaganiarstwo czy roztrzepanie.

Jak długo czekasz na zmianę zachowania partnera?

Wiele osób, gdy kocha, potrafi znosić przez długie lata bardzo krzywdzące zachowania bliskiej osoby – przemoc fizyczną, psychiczną, seksualną. Tym łatwiej znosić wady i negatywne zachowania „lżejszego kalibru” np. nieodpowiedzialność, niedojrzałość, zaniedbywanie rodziny i domu – ciągle żywiąc nadzieję, że partner się kiedyś zmieni. A lata mijają szybko… i jeśli tych granic nie postawisz, możesz stwierdzić po 2-3 dekadach że niewiele się zmieniło, a partner jak traktował Cię kiedyś, tak traktuje i dziś a nawet jeszcze gorzej.

Granice postaw jak najszybciej

Wszystkie zachowania partnera, które według Ciebie znacząco obniżają jakość Twojego związku i życia, możesz postanowić przestać tolerować. Pamiętaj, że szczególnie przemocowe zachowania ze strony partnera szkodzą Twojemu zdrowiu fizycznemu i psychicznemu, a im dłużej trwają, tym bardziej Ciebie osłabiają. Z czasem możesz nie mieć już dość odwagi i sił, aby odpowiednio na nie zareagować. Dlatego im szybciej wyznaczysz granice tym lepiej – jest szansa, że nieprzyjemne zachowanie partnera nie utrwali się a Ty zachowasz zdrowie. Ewentualnie szybciej zrozumiesz, że partner nie zamierza nad sobą pracować w tej ważnej dla Ciebie kwestii, co pomoże podjąć Ci decyzję, co dalej z Waszym związkiem.

Miłość do siebie pomoże Ci stawiać granice

We wprowadzaniu zmian zawsze pomoże Ci pozytywna samoocena i miłość do siebie. Łatwiej jest bowiem stawiać granice, gdy wiesz, że jesteś wartościową osobą, zasługującą na godne traktowanie, i na życie w związku dobrej jakości, w którym po prostu będziesz szczęśliwa. Gdy kochasz siebie, łatwiej Ci pielęgnować optymistyczne myślenie – wiarę, że te naturalne ludzkie pragnienie, aby być szczęśliwym w miłości jest do zrealizowania!

Wyznacz sobie granice – zapytaj siebie:

  • Jakie zachowania partnera sprawiają mi przyjemność i radość?
  • Za jakimi jego zachowaniami nie przepadam, ale jestem w stanie je tolerować?
  • Gdybym kierowała się miłością do siebie, to jakie zachowania partnera byłyby dla mnie niedopuszczalne, nie do zaakceptowania? Jakim przykrym lub szkodzącym mi zachowaniom partnera chciałabym postawić granicę?
  • Jeśli nic się nie zmieni, lub starania partnera będą niewystarczające, jak długo chcę to jeszcze znosić?

 

Zapamiętaj:

To Ty musisz poczuć gotowość do wyznaczenia granic i faktycznie je określić – najpierw sobie, potem dopiero partnerowi. Nikt tego za Ciebie nie zrobi.
Czy jesteś gotowa do wprowadzenia takich zmian w Waszej relacji?

Joanna Stelmach

> część 2  Dobrze przemyśl konsekwencje przekroczenia granicy

By | 2016-10-15T18:43:35+00:00 28.07.2014|Categories: asertywność, psychologia miłości|Tags: , |1 komentarz

About the Author:

Psycholog i terapeuta - pracuje w nurcie terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach i poznawczo-behawioralnej. Jej pasją jest Miłość i Duchowość - ich obserwacja, kontemplacja i świadome przejawianie w codziennym życiu. Uwielbia przyrodę, jogę, śmiech. Szczęśliwa małżonka Tomasza Kurzydłowskiego :)

Dodaj komentarz

avatar
Iwona
Gość

Dokładnie Joasiu! Dziękuję za kontynuację tego bardzo ważnego tematu :-)

wpDiscuz