Planowanie pracy nad samooceną

Problem jaki napotyka wiele osób podczas pracy nad samooceną może być związany z brakiem, czy zanikiem, entuzjazmu, systematyczności i motywacji do dalszych starań. A przecież zmiana samooceny na pozytywną jest poważną sprawą w życiu! Pragniemy i oczekujemy tej zmiany! Więc dlaczego motywacja do pracy nad sobą spada?!

Moim zdaniem jest kilka elementów, ale jednym z głównych “przeoczeń” na drodze samorozwoju, w temacie poczucia własnej wartości, jest brak planowania i próba takiej zmiany „na żywioł” z nadzieją – a nuż się uda? Czasami też tak można. Ale według mnie, to raczej przy wprowadzaniu niewielkich i pojedynczych zmian, np. drobnej korekcie zachowania. Tymczasem podwyższanie samooceny wymaga starannego zaplanowania! Czasem także pomocy specjalisty. Na warsztacie o Poczuciu Własnej Wartości poświęciliśmy dużo czasu planowaniu i motywacji, często wplatając odpowiednie metody do ćwiczeń.

Nasze podejście do pracy nad poczuciem własnej wartości, czyli jak my to nazywamy – strategię – naszkicowałem w nagraniu – Od czego zacząć budowanie poczucia własnej wartości. To, co dzisiaj chcę przedstawić, to są etapy celowego działania.

Czytelniczka napisała o pracy nad samooceną: “Czytałam dużo na ten temat i próbowałam ćwiczyć, ale nie udawało mi się”. Oto moja odpowiedź w formie nagrania mp3:

 

Niestety, problem z kontynuacją zadań jest dość powszechny, kiedy mówimy o wprowadzaniu zmian w naszym życiu. Dlatego tak ważne jest odpowiednie podejście do zmiany. Przede wszystkim, to tak na początek wspomnę o tym, że nie wszystko od razu. Na przykład, kiedy czytasz, przeglądasz jakąś książkę to masz w niej bardzo dużo ćwiczeń i Ok. Natomiast uważam, że nie powinno się pracować nad wszystkim, co chcesz do zmiany naraz. Raczej powinieneś wybrać sobie tylko jeden element nad którym chcesz pracować, który chcesz rozwijać i dopiero, kiedy już doprowadzisz go do zadowalającego Ciebie etapu, możesz dołączyć kolejny element, nad którym będziesz pracować a nie wszystko od razu.

Wspominałem już o naszej strategii budowania poczucia własnej wartości – strategia, bo to Ty będziesz strategiem, który zaplanuje i będzie realizował cel, jakim jest podniesienie swojej samooceny. Strategiem, który będzie wprowadzał w odpowiednim czasie modyfikacje do swojego planu, to Ty to będziesz kontrolował, Ty będziesz decydował, jakie zmiany wprowadzisz i w jakim czasie. My na warsztacie pokażemy Ci jak się do tego zabrać, jakie ćwiczenia są do tego dobre, jak poukładać ten plan tak, aby przyniósł oczekiwany dla Ciebie efekt. Bez planu, bez strategii to właśnie skończy się na czytaniu książek, przeglądaniu Internetu, zrobieniu kilku ćwiczeń i koniec. Po prostu zabraknie motywacji do kontynuowania prac nad sobą, do treningu umożliwiającego praktyczne wykorzystywanie wiedzy o samoocenie w codziennym życiu. Jeśli przeczytasz książkę o diecie i zrobisz ćwiczenia, które tam proponują, czy przyrządzisz potrawę raz na jakiś czas, wypiszesz sobie jakieś ważne informacje z tej książki to nie oznacza, że schudniesz od razu. Tak? Potrzebny jest trening, tak samo jest z samooceną, potrzebny jest trening, przejrzenie nawet stosu książek nic nie da, jeżeli nie będziesz wprowadzał stopniowo zaplanowanych zmian w życie.

Postanowiliśmy wprowadzić do naszego warsztatu obszerny dział właśnie poświęcony motywacji a w nasze zadania wkomponowaliśmy różne techniki motywacyjne podtrzymujące działanie.

 

Są 3 etapy każdego celowego działania:

1. Etap przygotowawczy

  • co chcę osiągnąć (kierunek)
  • jak to zrealizuję (intensywność, tempo, struktura, np. etapy / kroki zadania)
  • kiedy (porządek czasowy)
  • jakie środki będą potrzebne do realizacji zadania (tu mogą też być techniki motywacyjne, podtrzymujące działanie)

2. Etap realizacyjny

To jest już konkretne działanie według planu, krok po kroku.

3. Etap weryfikacyjny

Tutaj sprawdzam kolejne kroki zadania – czy jestem w danym miejscu zgodnie z planem (patrz punkt 1). Jeśli potrzeba, to wprowadzam modyfikację.

Zapamiętaj – to Ty jesteś Strategiem co oznacza, że w każdym momencie kiedy zajdzie potrzeba, będziesz mógł zmieniać swój plan, modyfikować go aby zbliżyć się do celu. W trakcie praktyki często wychodzi, że można coś zmienić, coś dodać, a tutaj np. jest czegoś czegoś za dużo, albo coś jest niepotrzebne. Modyfikacja jest bardzo ważnym elementem w planowaniu, ponieważ czasami wydaje nam się, że stworzyliśmy jakiś dobry plan i wtedy bardzo sztywno się go trzymamy. I w momencie, kiedy przychodzi niepowodzenie na jakimś etapie porzucamy nasze działanie, bo stwierdzimy, że nam się to nie udaje, nie nadajemy się do tego, to jest za trudne, za skomplikowane. A kiedy idziesz od etapu do etapu i na każdym z tych małych kroczków możesz wprowadzać modyfikację, to wtedy działanie idzie płynnie, zmierza do konkretnego celu i ten cel jest dla Ciebie wyraźny i łatwiej osiągalny.

Tomasz Kurzydłowski

PS. Komentarz możesz zamieścić pod tym wpisem. A jeśli chcesz zadać pytanie dotyczące PWW, wpisz je pod artykułem:
Jaki masz największy problem związany z podniesieniem poczucia własnej wartości (samooceny)?

 

About the Author:

Psycholog i coach. Od nastolatka interesuje się metodami doskonalenia umysłu, samorozwojem i duchowością. Żyje z pasją robiąc to, co lubi – prowadzi szkolenia z zakresu rozwoju osobistego, ćwiczy jogę i wędruje po górach. W szczęśliwym małżeństwie z Joanną Stelmach :)

Dodaj komentarz

avatar
wpDiscuz